Perspectief op het financieel meerjarenbeeld

Autonome en overige financiële ontwikkelingen

Wonen en leefomgeving

Onderhoud openbare ruimte Centrum, Spijkerkwartier, Arnhemse Broek (CSA)
In het najaar 2023 is een Europese aanbesteding geweest voor het dagelijks onderhoud in ons stadsdeel Centrum, Spijkerbuurt en Arnhems Broek (CSA) voor het jaar 2024 (zie ook raadsbrief Het dagelijks onderhoud in stadsdeel Centrum, Spijkerbuurt en Arnhems Broek van 16 januari 2024). Voor een deel van dit dagelijks onderhoud is de Europese aanbesteding mislukt, doordat de inschrijvingen resulteerden in een forse overschrijding van het begrote budget. Op twee van de vier percelen heeft maar één marktpartij ingeschreven. De inschrijvingen die we hebben ontvangen resulteren in een bedrag dat ca. € 3,5 miljoen hoger is dan het beschikbare budget van € 1,5 miljoen. De (minimaal) verwachte overschrijding wordt geraamd op € 2,5 miljoen vanaf 2025. Om deze verwachte hogere kosten het hoofd te kunnen bieden, wordt voorgesteld om hiermee in de jaren 2025 en 2026 in de begroting nog rekening te houden, maar intussen alternatieve manieren van uitvoering te onderzoeken en voor te bereiden. Invoering daarvan vanaf 2027 leidt mogelijk tot een daling van het kostenniveau. In het risicoprofiel nemen we een risico op voor het geval dit niet (volledig) leidt tot de verwachte verlaging van de kosten.

Hogere Energielasten eigen gebruik (Openbare ruimte en Vastgoed)
In de afgelopen jaren zijn de energielasten (gas en elektra) zeer fors gestegen. De begrotingen 2023 en 2024 zijn daarop incidenteel aangepast. Van de tarieven voor energie is 70% een vast deel, deze tarieven zijn substantieel hoger dan een paar jaar geleden en de verwachting is dat deze ook niet (meer) substantieel dalen. Van het variabele deel (30%) is momenteel 55% vastgeklikt. Op basis van deze situatie ontstaat een verwacht tekort in 2025 en verdere jaren op de budgetten energie van € 2.970.000. In deze Perspectiefnota wordt voorgesteld het tekort in 2025 in de begroting op te nemen, maar voor de jaren daarna in te zetten op verlaging van het energieverbruik in de openbare ruimte en het gemeentelijk vastgoed. Concreet wordt dan gedacht aan diverse maatregelen om te verduurzamen en te besparen, zoals bijvoorbeeld (nog) meer inzetten op LED en gebouwen minder verlichten.

Dierentehuis
Eind 2023 is een langjarige overeenkomst aangegaan met het Dierentehuis Arnhem e.o. waarbij tevens de afspraken over het gezamenlijk opdrachtgeverschap tussen de gemeenten is vastgelegd. In Arnhem en de regio is gekozen voor verbetering van de opvang van dieren in vergelijking tot de bestaande opzet met een verouderd gebouw. Dit leidt onvermijdelijk tot meerkosten ten opzichte van het beschikbare budget met € 180.000 in 2025 en € 200.000 vanaf 2026. Met de verwerking van deze kosten wordt voldaan aan de aangenomen motie (23M104) om in de komende Perspectiefnota op te nemen welke aanpassingen de begroting behoeft ten aanzien van het budget voor dierenwelzijn en in de begroting van 2025 structurele dekking op te nemen voor financiering van het dierentehuis.

Uitvoering Huisvestingsverordening - Huisvesting urgent woningzoekenden
Als personen in de regio Arnhem-Nijmegen zich in een persoonlijke noodsituatie bevinden en met spoed een woning nodig hebben, kunnen zij een urgentieverklaring aanvragen. Met zo’n verklaring kunnen deze woningzoekenden voorrang krijgen op een sociale huurwoning. In de regio behandelt een onafhankelijke Urgentiecommissie de aanvragen van urgentieverklaringen. De systematiek van woningtoewijzingen en urgenties vindt haar basis in de Huisvestingsverordening. Met de systematiek van noodurgentieverklaringen gaan kosten gepaard, onder andere in de activiteiten van de urgentiecommissie, in de begeleiding van aanvragen (vaak complexe casussen van kwetsbare personen) en in de afhandeling van bezwaar en beroep.
De kosten voor deze systematiek worden gedragen door de gemeenten én de woningcorporaties binnen de regio Arnhem-Nijmegen. Over het afgelopen decennium is de kostenverdeling steeds schever gegroeid; de corporaties dragen zorg voor zo’n 80% van de kosten en gemeenten 20%. Bij de totstandkoming van de nieuwe Huisvestingsverordening is - op initiatief van de woningcorporaties - voorgesteld om de kostenverdeling gelijk te trekken (50%-50%). In het collegevoorstel over de nieuwe Huisvestingsverordening is reeds melding gemaakt van dit principebesluit. Bij een evenredigere kostenverdeling tussen gemeenten en om uitvoering te geven aan het genoemde principebesluit is dus jaarlijks € 70.000 benodigd.

Deze pagina is gebouwd op 06/21/2024 08:44:31 met de export van 06/21/2024 08:40:17