Gezondheid en sport
Algemene gezondheidszorg en jeugdgezondheidszorg
Het voorstel voor de GGD (algemene Gezondheidszorg en jeugdgezondheidszorg) is gebaseerd op vier basisprincipes:
1. De GGD voldoet aan het wettelijk minimum.
2. Collectieve dienstverlening prefereert boven lokaal aanbod.
3. De financiering verloopt grotendeels via de inwonersbijdrage.
4. De GGD zet extra in op dichterbij in wijken/dorpen, op collectieve preventie en het gebruik
van data.
Met incidentele middelen voor de begroting 2024 zijn de belangrijkste knelpunten in de taakuitvoering van de GGD in 2024 tijdelijk opgelost. Om een permanent vervolg te geven aan de versterking incidentele versterking van de knelpunten binnen de Veiligheids- en Gezondsheidsregio Gelderland Midden (VGGM) zijn er voor zowel de algemene gezondheidszorg als ook de jeugdgezondheidszorg door de regiogemeentes keuzes gemaakt in de dienstverlening door VGGM. Dit leidt in beide gevallen tot extra structurele kosten.
Beter Bedrijfsvoeren
Binnen VGGM bestaat daarnaast de noodzaak om de ondersteuning en samenwerking in de organisatie te versterken en verbeteren. Dit is een belangrijke conclusie uit KPMG-onderzoek (september 2022). Het gaat om een behoorlijke inhaalslag: er is investering nodig in de robuustheid van de systemen, het beschrijven van de processen, het versterken van het management en de wijze van samenwerken. Om toekomstige risico’s het hoofd te kunnen bieden is op korte termijn versterking en verbetering noodzakelijk. Voor de versterking van de ondersteuning en samenwerking in de organisatie is de wens uitgesproken om in de komende 4 jaar minimaal toe te groeien naar de gemiddelde personele overhead voor Veiligheidsregio’s. Ook dit heeft extra structurele kosten tot gevolg. In de bijsturingsvoorstellen later in deze Perspectiefnota wordt op dit onderdeel voorgesteld om de VGGM opdracht te geven deze kosten te verminderen.
Brandweer en crisisbeheersing
Tot slot is in 2020 de gemeentelijke bijdrage voor de brandweer en crisisbeheersing herzien. Geconstateerd werd dat de afspraken rondom het beheer en de bekostiging van de huisvesting (de kazernes) niet zijn geregionaliseerd. Per gemeente zijn afspraken gemaakt over het beheer, waarbij een diversiteit aan afspraken is ontstaan en kosten voor gebouwen in een gemeente voor rekening van de betreffende gemeente zijn. Er wordt voorgesteld om in 2025 een project te starten om de beheerafspraken en de bijbehorende bekostiging te harmoniseren. Hiervoor wordt een incidentele bijdrage aan Arnhem gevraagd van € 39.000 in 2025.
Klimaatinstallatie Valkenhuizen
Er zijn al enkele jaren problemen met het binnenklimaat van zwembad Valkenhuizen. Uit de uitgevoerde onderzoeken is uiteindelijk de conclusie getrokken dat het huidige klimaatsysteem de klachten niet weg kan nemen. Inmiddels zijn het afgelopen jaar provisorische maatregelen getroffen om de klachten weg te nemen en het zwembad open te houden. Dat is gelukt, maar het is geen houdbare en duurzame situatie op de lange termijn. De afgelopen maanden is onderzoek verricht om de huidige klimaatinstallatie om te bouwen naar een klimaatsysteem zoals bij zwembad De Grote Koppel. Het ombouwen wordt uitgesplitst in 3 verschillende fases met een start van de werkzaamheden in het eerste kwartaal van 2024 en een doorlooptijd van 1 tot 1,5 jaar.
De totale kosten van de benodigde investering voor alle aanpassingen is maximaal € 900.000. Deze investering wordt afgeschreven in de voor installaties gebruikelijke afschrijvingstermijn van 20 jaar waarbij een jaarlijkse kapitaallast (vanaf 2025) van maximaal € 59.400 ontstaat. Daarnaast zal een deel van de reeds eerder geactiveerde investering versneld moeten worden afgeschreven, dit betreft een bedrag van maximaal € 100.000.
Financiële ontwikkelingen programma Ruimtelijke ontwikkeling